
In oktober vinden extra veel acties plaats om geld in te zamelen voor borstkankerpreventie- en onderzoek en overal verschijnt het symbool van het roze lintje.
Maar waar ligt nou de oorsprong van dit symbool?
In 1982, stichtte de amerikaanse Nancy G. Brinker ter nagedachtenis van haar zus de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation. Deze organisatie had tot doel iets tegen borstkanker te doen en hieruit ontstond de Race for the Cure fitness walk en geldinzameling in 1983. Sindsdien is Race for the Cure een internationaal evenement met meer dan 1.6 miljoen deelnemers (van de 140 races).
Tijdens een Race for the Cure die in 1990 in Washington D.C. gehouden werd, deelde the Komen Foundation roze zonnekleppen uit onder de deelnemers. In 1992, tijdens een loop in New York City, deelde de organisatie roze lintjes uit. Het roze lintje is afgeleid van het rode lintje dat symbool staat voor AIDS bewustzijn.
In 1992 werd het roze lintje geadopteerd als officiceel symbool voor de nationale borstkanker bewustwordingsmaand. Evelyn Lauder, ex- borstkankerpatiënt en vice-president van het cosmetica bedrijf Estée Lauder ontwierp mede het lintje om dit uit te kunnen delen in winkels in New York City. Het gevolg is bekend, want welke winkel draagt tegenwoordig niet het symbool van het roze lintje uit in oktober? Door deze actie wordt zij gezien als grondlegger van Pink Ribbon acties. Evelyn Lauder overleed afgelopen zaterdag op 75 jarige leeftijd aan de gevolgen van eierstokkanker, die zich onafhankelijk van haar borstkanker heeft ontwikkeld.
Het roze lintje vertegenwoordigt de angst voor borstkanker, hoop voor de toekomst en de liefdadigheid van mensen en bedrijven die publiekelijk de borstkankerbeweging steunen. Het is bedoeld om solidariteit te tonen met vrouwen die momenteel borstkanker hebben, waarbij we niet mogen vergeten dat 1 op de 200 borstkankerpatiënten in Nederland een man is....

De Susan G. Komen for the Cure gebruikt nu een gestyleerde "running ribbon" als haar logo.
De in Nederland overbekende organisatie
Pink Ribbon is zo slim geweest haar naam aan het wereldbekende symbool te verbinden maar heeft dus absoluut niet het alleenrecht op het roze lintje.
Over de hele wereld hanteert elke borstkankerorganisatie in haar eigen logo een eigen versie van een roze lintje.
En met al deze organisaties over de hele wereld, werkend aan hetzelfde einddoel, zullen we slagen in de genezing van borstkanker.
Uiteraard kun je dit allemaal in het engels terugvinden op Wikipedia.
Een lijst met meer symbolische lintjes vind je via deze link.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten